Böter för Apple och Meta skakar om adtech-landskapet

Nyheter

Den 22 april 2025 markerade något nytt i det europeiska annonslandskapet. EU- kommissionen har nu för första gången utfärdat böter inom ramen för den nya Digital Markets Act (DMA).

Apples döms att betala 500 miljoner euro för att ha förhindrat apputvecklare från att styra användare till alternativa betalningslösningar. Motsvarande belopp för Meta blir 200 miljoner euro för att inte ha gett användarna ett verkligt alternativ till att spåras i deras annonsmodeller.

Stora summor pengar för oss dödliga. Men det är inte bara de saftiga böterna som är anmärkningsvärda, utan vad de symboliserar. En mer transparent, rättvis och reglerad marknad kan vara på väg att ta form.

Vad innebär det egentligen?

Digital Markets Act har varit på agendan sedan 2020, men nu sätter den avtryck i praktiken. De två  böterna visar att EU menar allvar i deras uppdrag att reglera marknadsdominanta plattformar. Det handlar om att skapa bättre förutsättningar för användare, utvecklare och inte minst oberoende publicister och annonsörer.

Tre centrala principer i DMA är i fokus här:

  • Användarval: Användare ska kunna fatta informerade beslut om sin data – utan att tvingas betala sig ur spårning.
  • Öppenhet: Plattformar får inte längre kontrollera all kommunikation mellan utvecklare och användare.
  • Neutralitet: Egna tjänster ska inte längre systematiskt gynnas framför andras.

Vad betyder det för dig som mindre aktör?

För dig som mindre aktör öppnas marknaden upp. Stora företag måste nu dela med sig, vilket gör det lättare för dig att använda ny teknik. Du kan nu tävla på ett nytt sätt, om du är redo att anpassa dig.

Din egen data och innehåll blir superviktigt. Har du en bra relation med din publik? Då har du ett försprång. Men du måste också ha rätt teknik på plats för att kunna använda det. Se till att din teknik är vass.

Samtidigt kommer nya regler. Att skydda personuppgifter och vara öppen är inte längre valfritt, det är ett måste enligt lagen. Du måste lära dig de nya reglerna för att kunna fortsätta växa.

Vad kan du göra?

Det handlar inte om att hinna ikapp Big Tech – det handlar om att spela ett smartare spel med andra regler. Här är några steg att fundera på:

  • Se över er datamodell: Hur samlar ni in, hanterar och använder användardata? Och hur transparent är den processen?
  • Utvärdera era beroenden: Hur beroende är ni av Apple, Meta, Google eller andra gatekeepers för trafik, annonsering och distribution?
  • Utforska oberoende lösningar: Finns det möjligheter att mäta, optimera eller sälja annonser med större kontroll och mindre beroende?

En ny marknad formas

De första böterna enligt DMA ger en fingervisning om framtiden, och är troligen bara början. För publicister, plattformsägare och annonsörer som är vana att agera snabbt, anpassa sig och förstå sin publik, finns nu en möjlighet att ta en tydligare roll i ett nytt, mer balanserat annonsekosystem.

Det som tidigare krävde tillgång till en sluten jättes infrastruktur kan i dag byggas i mindre, mer flexibla miljöer – där transparens, användarförtroende och kontroll inte längre är utmaningar, utan konkurrensfördelar.

Behöver ni någon att bolla med kring strategi, teknik eller affärsmodell i den här nya verkligheten?

Intresserad?
Hör av dig till mig!

Andreas Marzo
Head of Digital
andreas@adelivery.se
070 828 48 17

Se fler nyheter

Sebastian Tibbling kliver in som ny VD för adtechbolaget a_delivery
Sebastian Tibbling
Som partner till Triggerbee kan vi hjälpa dig att öka effekten av dina digitala satsningar. VI hjälper er att personlisera och bygga kundresor som skapar lojala kunder. Läs mer!
a_delivery
Benchmark för CTR (Click-Through Rate) och viewability för displayannonsering i Sverige kan variera beroende på bransch, målgrupp och annonsformat. Här kan du läsa mer.
a_delivery