Webbanalys & datakvalitet

Vill du lära känna din användare, deras beteende och skapa förståelse för var det går snett på din webbplats? Vill du fatta rationella beslut och inte gissa dig fram till en lösning? Då kan webbanalys vara lösningen för dig, där analys utifrån hög datakvalitet blir underlaget för ditt nästa steg.

Varför webbanalys?

En webbanalys hjälper dig att lära känna din webbplats, dina användare och hur de interagerar på sidan. En webbanalys kan ge dig svar på många viktiga frågor, som kan hjälpa dig att utvärdera förändringar och optimera din webbplats. Du kan få svar på allt ifrån hur dina besökare använder din webbplats till hur din marknadsföring bidrar till företagets mål och intäkter. Att arbeta löpande med webbanalys är en investering som ger dig underlag och svar på varför din sajt presterar som den gör och vilka aktiviteter inom marknadsföring som du bör satsa på. De insikter som webbanalysen ger är ofta grunden i en framgångsrik digital strategi.

Så hjälper vi dig med webbanalys och datakvalitet

  • Datakvalitet
  • Uppsättning spårning
  • Datavisualisering med dashboards
  • Löpande webbanalys
  • Utbildningar & stöttning

Vad utgör en bra webbanalys?

Webbplatsen är inte bara till för att fyllas med sidor, copy och bilder. Den har ett syfte, funktion och ska bidra till de mål din verksamhet har satt upp. Oavsett om du säljer produkter, tjänster, driver evenemang, informerar om rättigheter eller förmedlar kontakt mellan människor, ska du ha en tydlig strategi över vad du vill att användarna ska göra på din webbplats.

Webbanalys handlar om att förbättra det som du vill att din webbplats ska möjliggöra, exempelvis underlätta köpresan, informationsinhämtning eller kontaktinformation. Med andra ord innebär webbanalys att du får tillgång till de verktyg som du behöver för att optimera din webbplats.

Med hjälp av insamling av data, har du möjlighet att få insikt i användarens upplevelse på webbplatsen. På så vis kan du förbättra upplevelsen och göra den rik på relevant och efterfrågat innehåll.

Vad gör en webbanalytiker?

En webbanalytiker har ögon på allt som rör sambandet mellan digitala beteenden och försäljning. Våra konsulter samlar in och analyserar data som rör företagets försäljning, kommunikation och resultat i digitala kanaler. De blir ditt bolags andra hand när det gäller digitala mätvärden och analysverktyg som Google Analytics. Förutom analys, optimering och uppföljning, rapporterar våra konsulter resultatet i informativa rapporter och presentationer, så du alltid kan känna dig trygg med hur utvecklingen går och varför vi kan komma att ta en ny riktning.

Fördelar med webbanalys

Löpande webbanalys ger dig underlaget som du behöver för att kunna fatta rationella beslut om vad nästa steg är för din webbplats. Genom analys och nya insikter om dina användare, så har du möjlighet att förbättra deras vistelse på webbplatsen. Detta genom att exempelvis lyfta fram specifikt innehåll som de söker sig till eller genom att anpassa den digitala upplevelsen efter vad de uppskattar och attraheras av.

En modern marknadsavdelning behöver det underlag som en webbanalys genererar för att lyckas med sin strategi och framtagning av framtida marknadsmål. Vi stöttar allt ifrån mindre marknadsavdelningar till globala publicister, med syfte att spåra, skapa förståelse, till att kunna fatta beslut baserade på den framtagna datan.

Vårt mål är att hjälpa dig sätta grunderna för att arbeta datadrivet och kunna agera på dina digitala besökares data. Vi blir förlängningen av ditt team som gör något som verkar svårt och komplicerat – till något enkelt och roligt!

Frågor?
Hör av dig till mig!

Andreas Marzo
Head of Digital
andreas@adelivery.se
070 828 48 17

Såhär har vi hjälpt andra